Filtry cząstek stałych są obowiązkowo stosowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi, produkowanymi po roku 2002. Celem takiego elementu jest filtracja spalin w celu zatrzymania i dopalenia szkodliwych cząstek stałych w filtrze. Pozwala to na zmniejszenie ilości szkodliwych spalin odprowadzanych do atmosfery. Filtry takie powinny funkcjonować prawidłowo przez 150-200 tysięcy kilometrów.
Bardzo ważnym procesem jest samoregeneracja, czyli wypalanie filtra. W wyniku takiej regeneracji, odkładana sadza zamienia się w popiół. Wypalanie ma miejsce przy wysokiej temperaturze oraz stałych, wysokich obrotach silnika. Oczywiście popiół po pewnym czasie będzie coraz bardziej zalegać i przeszkadzać. W takiej sytuacji konieczna będzie wymiana albo regeneracja polegająca na czyszczeniu filtra.
Wypalanie filtrów cząstek stałych
Oprócz suchych filtrów DPF z bezpośrednim wtryskiem do filtra, wykorzystywane są filtry mokre FAP wymagające dolewania specjalnego płynu do paliwa, podwyższającego temperaturę spalania. Niezależnie od rodzaju filtra, bardzo ważną rolę odgrywa temperatura, która powinna być wyższa niż 500 stopni Celsjusza.
Samodzielna regeneracja to proces, który rozpoczyna się samoistnie w czasie jazdy autem przy stałych obrotach na poziomie 2500 obrotów na minutę. Komputer pokładowy po krótkiej chwili powinien rozpocząć wypalanie. Silnik wówczas zmienia głośność swojej pracy, zwiększa się spalanie paliwa, a za autem można zauważyć dym w kolorze biało-niebieskim. Oprócz tego o wypalaniu może poinformować odpowiedni komunikat albo kontrolka.
Często proces wypalania jest w pierwszej chwili niezawuażalny dla kierowcy. Przy samoregeneracji, warto utrzymywać stałą prędkość obrotową oraz hamować silnikiem. Absolutnie nie wolno nagle zatrzymywać auta ani wyłączać jego silnika, ponieważ wkład ceramiczny może ulec zeszkleniu, a to prowadzi do uszkodzenia filtra. Często proces taki jest wykonywany co około 600-800 km.
Oprócz dbania o właściwe warunki wypalania, należy dbać o filtr na inne sposoby. Istotne jest tankowanie wysokiej jakości paliwa ze sprawdzonych stacji, a także regularne przeprowadzanie inspekcji i czyszczenia filtra.