Bardzo częstą czynnością wykonywaną przed kupnem używanego samochodu jest skontrolowanie grubości jego lakieru. Na podstawie tak prostej kontroli można dowiedzieć się czy auto jest bezwypadkowe oraz czy posiada oryginalną powłokę lakierniczą. Dobrze jest więc uzyskać informacje na temat sprawdzania prawidłowej grubości lakieru samochodowego.
Lakier samochodowy jest powierzchnią wielowarstwową. Poszczególne warstwy mają na celu zapewnienie całej powłoce optymalnych właściwości ochronnych i trwałości. Na rynku motoryzacyjnym nie obowiązują żadne normy dotyczące grubości, więc wartość ta jest uzależniona od producenta danego auta i stosowanych przez niego technologii. Można jednak założyć, że warstwy lakieru osiągają zazwyczaj następujące grubości:
-
powierzchnia ocynkowana – ok. 7-10 µm,
-
powłoka fosforanowa – ok. 2 µm,
-
grunt kataforetyczny – ok. 18-20 µm,
-
podkład – ok. 30 µm,
-
bazowy lakier w kolorze – ok. 20 µm,
-
powłoka bezbarwna – ok. 35 µm.
Na podstawie powyższych informacji można stwierdzić, że w większości przypadków standardowa powłoka lakiernicza powinna mieć grubość na poziomie 100-130 µm. Zależnie od producenta oraz technologii nanoszenia lakieru, wielkości te mogą w pewnym stopniu od siebie odbiegać. Różnice w grubości lakieru można odnotować nawet w różnych modelach jednej marki lub w różnych wersjach nadwozia.
Pomiar grubości lakieru w aucie
Aby dokonać pomiaru, należy użyć specjalnego czujnika grubości. Na początku należy sprawdzić w Internecie lub ASO danego modelu, jaka jest jego oryginalna grubość lakieru. Następnie należy skalibrować miernik przy użyciu specjalnych płytek. Kolejne działanie to przyłożenie miernika do czystego lakieru i dociśnięcie go do powierzchni. Na początku należy skontrolować dach, a następnie pozostałe elementy samochodowej karoserii.
Odczyt i interpretacja wyników
Warto pamiętać, że w europejskich pojazdach norma grubości lakieru to 100-130 µm. Oznacza to, że jeśli odczyt wskazuje 200-300 µm to z pewnością pojazd był ponownie lakierowany, natomiast grubość na poziomie wyższym niż 500 µm daje podstawy do przypuszczania, że auto było szpachlowane.