Regeneracja sprzęgła – najważniejsze informacje

Częsta jazda po mieście wpływa niekorzystnie na stan samochodowego sprzęgła. Teoretycznie elementy montowane fabrycznie powinny być w stanie wytrzymać nawet 150-200 tysięcy kilometrów, jednak w praktyce ich żywotność jest znacznie krótsza. Wymiana zestawu sprzęgła kosztuje od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, więc nic dziwnego, że sporo osób szuka jakiejś tańszej opcji. Dobrym rozwiązaniem jest fachowa regeneracja sprzęgła.

Kiedy pojawia się konieczność wymiany lub regeneracji sprzęgła?

Jeśli chodzi o pierwsze objawy świadczące o zużyciu lub uszkodzeniu sprzęgła to do ich grona można zaliczyć charakterystyczny uślizg wyczuwany podczas ruszania z miejsca, zmiany biegów czy też dynamicznego przyspieszania. Wystarczy dodać gazu na wysokim biegu przy prędkości 40-50 km/h. Jeśli auto nie będzie przyspieszać, a jego obroty gwałtownie wzrosną to mamy właśnie do czynienia z uślizgiem niesprawnego sprzęgła.

Istnieje również wiele innych objawów zużytego lub uszkodzonego sprzęgła, takich jak szarpanie podczas ruszania z miejsca, problemy ze zmianą biegów, drgania lewarka zmiany biegów czy też pedału sprzęgła. Szumy lub inne dźwięki słyszane przy wysprzęgleniu oznaczają z kolei uszkodzenie łożyska. Pojawienie się takich objawów wiąże się z koniecznością wymiany lub regeneracji sprzęgła.

Kiedy można przeprowadzić regenerację sprzęgła?

Nie każde sprzęgło nadaje się do regeneracji. W przypadku poważniejszych uszkodzeń, takich jak na przykład pęknięcie piasty lub w przypadku nadmiernego zużycia komponentów naprawa jest niemożliwa albo nieopłacalna. Dlatego właśnie należy prawidłowo ocenić stan wszystkich elementów.

O tym czy warto regenerować sprzęgło świadczy koszt naprawy. Nowe elementy mogą kosztować nawet 2000 zł. W takiej sytuacji regeneracja pozwala na wypracowanie sporych oszczędności. W przypadku zestawów kosztujących kilkaset złotych lepiej jest dokonać zakupu nowego sprzęgła.

Najczęściej regenerację przeprowadza się w przypadku spalenia tarczy w dość nowym sprzęgle. Awaria taka jest związana z gwałtownym przyspieszaniem lub opieraniem stopy na pedale sprzęgła. W przypadku takiej awarii wymianie podlega okładzina cierna, podczas gdy pozostałe elementy powinny być w dobrym stanie.

Regeneracja jest też dobrym pomysłem w przypadku częstego jeżdżenia na długich dystansach, gdy sprzęgło nie jest nadmiernie eksploatowane.

Regeneracja tylko u najlepszych fachowców

Warto pamiętać, że regeneracja ma sens tylko wtedy, gdy jest wykonywana przez doświadczone warsztaty zatrudniające wykwalifikowanych fachowców, którzy oferują kompleksową kontrolę wszystkich elementów sprzęgła i ich fachową naprawę oraz wymianę. Lepiej od razu zająć się wszystkimi mankamentami.

Jeśli chodzi o koszt regeneracji to jest on uzależniony od ilości elementów, które podlegają naprawie czy też wymianie. Przed oddaniem sprzętu do regeneracji warto sprawdzić koszt nowego zestawu albo zamiennika wysokiej jakości, aby ocenić czy regeneracja jest opłacalna.

Nie powinno się zwlekać z regeneracją sprzęgła lub jego wymianą po wykryciu uślizgu. Zwlekanie wpływa niekorzystnie na stan wielu innych elementów, takich jak koło zamachowe, itp.