Jak rozpoznać zużywające się sprzęgło?

Sprzęgło to bardzo ważny układ w samochodzie, którego awaria może być bardzo kosztowna ze względu na dość wysokie ceny części oraz usług wymiany wykonywanych przez warsztaty samochodowe. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat objawów sprzęgła, którego żywotność dobiega końca.

Zadaniem sprzęgła jest oczywiście rozłączanie napędu między kołem zamachowym silnika, a skrzynią biegów. Dzięki temu możliwe jest płynne ruszanie, zatrzymywanie się oraz zmiana biegów bez konieczności wyłączania silnika.

W zależności od marki, modelu, typu samochodu, rodzaju sprzęgła i innych czynników, komponenty takie charakteryzują się zróżnicowaną żywotnością. W niektórych przypadkach wytrzymuje ono 40 tysięcy kilometrów, a w przypadku najbardziej trwałych części, sprzęgło może działać niezawodnie przez 100, a nawet 200 tysięcy kilometrów.

Na przyspieszenie zużycia sprzęgła wpływa głównie jazda miejska polegająca na ciągłym ruszaniu i częstej zmianie biegów, duże obciążenia związane z ciągnięciem przyczep albo jazdą górską, silne przeciążenia związane z jazdą sportową oraz jakość samego sprzęgła. Współczesne silniki generują coraz lepsze parametry, a to z kolei wiąże się z wysokimi obciążeniami, z którymi sprzęgło musi sobie radzić.

Jakie są objawy kończącej się żywotności sprzęgła?

Objawy zużycia sprzęgła są dość łatwe w wykryciu. Po ich odnotowaniu należy przygotować się na wymianę tego elementu. Poniżej przedstawione zostały najpopularniejsze objawy zużycia sprzęgła:

  • Utrata dynamiki oraz problemy podczas pokonywania wzniesień. Gdy usterka się pogłębia, wówczas problem ten pojawia się przy coraz mniej stromych wzniesieniach.
  • Powolne ruszanie pojazdu z miejsca.
  • Niemiły zapach związany z przegrzaniem i spaleniem okładzin sprzęgła.
  • Ślizgająca się tarcza sprzęgła powoduje słabe przyspieszanie pojazdu. Tarcza ślizga się w wyniku zużycia lub zaolejenia.
  • Wyczuwalna twardość pedału sprzęgła.
  • Szum spod maski, który pojawia się zwykle po wciśnięciu pedału sprzęgła.
  • Szarpanie przy ruszaniu związane z uszkodzeniem tłumików drgań skrętnych.
  • Chwilowe oraz coraz dłuższe problemy z włączaniem biegów.

Wymiana kompletu sprzęgła czy tylko pojedynczego elementu?

Wiele osób zastanawia się nad tym czy lepiej kupić komplet sprzęgła czy też może dokonać tylko wymiany elementu, który został zużyty albo uszkodzony, np. tarczy, wysprzęglika, łożyska oporowego, itp. Najbardziej rozsądnym rozwiązaniem jest wymiana całego kompletu, ponieważ koszt robocizny będzie taki sam jak w przypadku pojedynczego elementu. Wymieniając cały komplet eliminujemy ryzyko szybkiego pojawienia się innej awarii, która będzie wiązać się z kolejnym wydatkiem z zakresu opłacenia usługi wymiany.